همه چیز درباره پرورش قارچ

همه چیز درباره پرورش قارچ

همه چیز درباره پرورش قارچ

پرورش قارچ به عنوان حرفه و شغلی خانگی در میان افراد و به خصوص جوان های امری بسیار شایع است، جوانان موفقی بوده اند که از زیر زمین های تنگ و تاریک خود به بزرگترین کارخانه ها رسیده اند و موفقیت آن ها روز به روز در حال پیشی گرفتن است. در این مقاله قصد داریم سیر تا پیاز پرورش قارچ را برای شما عزیزان بیان کنیم و اطلاعاتی درباره مراحل آغاز کار، حجم سرمایه گذاری، میزان بازگشت سرمایه و… را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با دیدی باز قدم در این تجارت بین المللی بگذازید. حتما سوالات بسیار زیادی در ذهن دارید که با خواندن این مقاله به راحتی می توانید پاسخ بسیار مناسبی برای سوالات مطرح شده در ذهن خود به دست بیاورید.

 

سرمایه لازم برای شروع کار:

سرمایه اولیه از ابتدایی ترین سوالات موجود در ذهن شخصی بوده که قصد راه اندازی پرورش قارچ خانگی را دارد، اگر قصد دارید تنها با مزایا و مشکلات موجود در این حرفه دست و پنجه نرم کنید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما با سرمایه اولیه 1.5 الی 2 میلیون تومان و آن هم از زیر زمین و یا زیر پله محل خانه خود شروع کنید و به مرور زمان و اوضاع بازار، مکان کارگاه خود را افزایش دهید.

نکته :

 اما اگر بخواهید در ابتدا گامی بسیار استوار و محکم در این عرصه بردارید باید شرایط را طوری رقم بزنید که بتوانید پذیرای طرفیتی در حدود 200 تن کمپوست (بستررویش قارچ) باشید تا در این صورت فعالیت شما مقرون به صرفه باشد. در این صورت شما به عنوان یک کارخانه دار، باید زمینی به مساحت 2 هزار متر مربع را به همراه چاه های مخصوص برداشت آب،اماده کنید. در نهایت اگر بخواهید تمامی شرایط و ضوابط را در نظر بگیرید، با یک حساب سر انگشتی می توانید به رقمی معادل 2 الی 3 میلیارد تومان سرمایه اولیه برسید.

 

تولید کنندگان قارچ تنها نیستند | ارائه تسهیلات ویژه از سوی وزارت جهاد کشاورزی

شاید در ابتدای کار و هنگامی که با رقم بسیار بالای 2 الی 3 میلیاردی مواجه شدید، کمی دچار ترس و اضطراب شوید اما به هیچ وجه نگران نباشید زیرا شما در این راه تنها نیستید، وزارت جهاد کشاورزی از تولید کنندگان قارچ حمایت خوبی به عمل می آورد و تا حدودی با پرداخت تسهیلات و وام های 18 درصدی آن ها را در این راه یاری می نماید. به گفته دبیرانجمن پرورش قارچ، وزارت جهاد کشاورزی به فعالانی که 20 درصد ازحجم سرمایه گذاری اولیه را در اختیار داشته باشند، تسهیلات بانکی ارائه می دهد.

 

قدم نخست| آشنایی با قارچ

پس از آن که به خوبی با نحوه سرمایه گذاری در این حرفه بسیار زیبا و پردرآمد ( پرورش قارچ ) آشنا شدید، نوبت به آن می رسد تا با مراحل کاشت، داشت و برداشت این خوراکی خوشمزه به خوبی اشنا شوید. همان طور که می دانید قارچ ها در بستری به نام کمپوست رشد و فعالیت می کنند. کمپوست ها نوعی از کودهای گیاهی محسوب می شوند که ترکیبی از کاه و کلش دارند و در هر تن از آن ها، بنا به بازدهی و تجهیزات کارگاه تولیدی می توان چیزی در حدود 150 الی 300 کیلو قارچ استخراج نمود.

 

مراحل تولید قارچ به چه صورت است؟

این موضوع بستگی به حرفه شما دارد، از قدیم ضرب المثلی تحت عنوان “هر که بامش بیش، برفش بیش ” بر سر زبان ها افتاده است و این ضرب المثل در پرورش قارچ بدین معنی می باشد که اگر بخواهید میزان تولید بالای قارچ را در نظر بگیرید باید سالن بسیار بزرگتری را تهیه کنید و بالعکس. بنا به یک اصل بسیار مهم، یک سالن 40 متری می تواند برای پرورش 5 تن قارچ، فضای بسیار مناسبی باشد. علاوه بر مکانی که در اختیار دارید، نیاز به یک سری عایق کاری ها در سالن هستید تا از اتلاف گرما و سرما جلوگیری شود.

راهکار پرورش قارچ

پس از تهیه تجهیزات، باید موارد ذیل به ترتیب اجرایی شود:

ضدعفونی کردن سالن

ورود کمپوست به سالن و چیدن آن در قفسه ها

میسلیوم رانی (پنجه دوانی)

بریدن کیسه های روی بلوک‌ها و تخته کوبی (تخت کوبی)

خاکدهی و آبیاری خاک

انداختن روزنامه روی بستر و مرطوب نگه داشتن آنها

رافلینگ (پنجه کشی)

برداشتن روزنامه ها و شوکدهی روز اول

شوکدهی روز دوم

شوکدهی روز سوم

فلش یک (اولین محصول دهی)

فلش دو (دومین محصول دهی)

فلش سه (سومین محصول دهی)

تخلیه کمپوست و نظافت

زمان مورد نیاز برای تولید قارچ:

برای تولید و پرورش قارچ حدودا به دو ماه زمان لازم دارید، البته این زمان بدون در نظر گرفتن تولید کمپوست عملی می شود و اگر بخواهید زمان آن را نیز در نظر بگیرید، یک ماه دیگر به ماه شما اضافه می شود و در نهایت پس از سه ماه می توانید قارچ خود را برداشت نمایید.

استان های تولید کننده قارچ در کشور را بهتر بشناسید:

شهرهای تهران، کرج، هشتگرد،شهریار و قزوین سهم بسیار زیادی از تولید و پرورش قارچ را به خود اختصاص داده اند که در این بین، دو استان تهران و البرز در حضور بزرگترین کارخانه تولیدی قارچ در شهر دزفول، بیش از 65 درصد تولیدات قارچ کشور را به خود اختصاص داده اند و 35 درصد باقی مانده آن نیز در سایر شهر های کشور مانند: مشهد، اصفهان، اردبیل و… تولید و به بهره برداری می رسد. : تا سال گذشته میزان تولید قارچ در کشور حدود 120 هزار تن بود که درسال جاری مجوز تولید 200 هزار تن قارچ در کشور صادر شده است.

استفاده از کلر در دز بالا و شایعاتی در این خصوص:

به گفته دبیر انجمن پرورش دهندگان قارچ متاسفانه اطلاعات بسیار نادرستی در خصوص مراحل اولیه تولید قارچ به گوش مردم می رسد که در نهایت منجر به کاهش مصرف این ماده خوراکی می شود. یکی از آن دسته از شایعات، استفاده از کلر با دز بالا است، جالب است بدانید که اگر در طی مراحل پرورش قارچ از کبر با دز بالا استفاده شود، رنگ قارچ به طور کاملا محسوسی تغییر خواهد کرد و مشتری دیگر به سراغ خرید آن دسته از قارچ نمی رود. نکته ای دیگر  آن است که مصرف کلر با دز بالا می تواند بسیار هزینه بر باشد و از این منظر برای تولید کننده اصلا مقرون به صرفه نمی باشد. به طور کلی: استفاده بیش ازحد از ماده کلر، ضمن اینکه موجب خرابی محصول می شود برای تولید کننده نیز به صرفه نخواهد بود و استفاده از آن توصیه نمی شود.

 

میزان استفاده از کلر در پرورش قارچ به چه میزان است؟

حجم مصرفی کلر برای هر فردی که دارای مجوز بوده و در تولید و پرورش قارچ فعالیتی مستمر و دائمی دارد، چیزی در حدود یک پنجم دزی است. در حال حاضر بسیاری از کارگاه ها و کارخانجات پرورش قارچ، در حال روی آوردن به روش ارگانیک هستند که در این صورت دیگر نیازی به استفاده از کلر در مراحل پرورش قارچ نیم باشد.

 

سیر تا پیاز پرورش قارچ را در سایت املاک ورامین بخوانید… سایت املاک یاسمی