پرورش بلدرچین/همه چیز راجب پرورش بلدرچین/بلدرچین و بازار کسب و کار آن

پرورش بلدرچین/همه چیز راجب پرورش بلدرچین/بلدرچین و بازار کسب و کار آن

پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین کمتر از چند دهه ست که در ایران شروع شده و در این سال ها رواج بیشتری پیدا کرد زیرا ویژگی های استثنایی اش درصورت پرورش صحیح سودآوری مناسبی دارد!

این شغل یکی از پر درامد ترین و زود بازده ترین مشاغل محسوب می شود و افراد زیادی را به خود جذب کرده است با توجه به خصوصیاتی که بلدرچین ها دارند، حاشیه سود این کار بالا و دوره بازگشت سرمایه سریع می باشد.

انواع اسیدهای آمینه کمیاب در گوشت این پرنده یافت می‌شود، گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین، فسفر، مس، روی، آهن، سلنیوم و غنی از ویتامین‌های گروه B  است که مجموع دارایی های غذایی گوشت این پرنده برای بیماری هایی چون آسم، تشنج، فشار خون، ضعف اعصاب و یا در مواردی ناراحتی‌های روانی، عقب‌افتادگی جسمی و همچنین بی‌خوابی داروی معجزه‌آسایی محسوب شود.

تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ 6 برابر ویتامین A، 7 برابر آهن و 5 برابر فسفر دارد، به دلیل دارا بودن مواد مغذی فراوان در درمان کم خونی، سل، کاهش استرس، درمان ناتوانی جنسی و همچنین بعد از اعمال جراحی به خصوص پس از زایمان، بسیار مفید است.

پرورش بلدرچین

آشنایی اولیه با بلدرچین

بلدرچین دارای نژاد های مختلفی ست که عبارتند از:

بلدرچین معمولی، بلدرچین ژاپنی، بلدرچین بریتانیایی، بلدرچین سفید انگلیسی، بلدرچین سفید آمریکایی، بلدرچین سینه سفید هندی، بلدرچین پوشالی، بلدرچین نیوزلندی، بلدرچین بارانی، بلدرچین هارلکوئین، بلدرچین قهوه ای، بلدرچین آبی، بلدرچین آبی آسمانی و …

بیشترین نوع بلدرچینی که در ایران پرورش می یابند نژاد معمولی بلدرچین و نژاد ژاپنی بلدرچین می باشد. این دو نژاد بیشتر جهت تخم گذاری پرورش می یابند، اگر قصد گوشتی کردن بلدرچین ها را دارید بهترین نژاد ها، بلدرچین سینه سفید هندی و بلدرچین سفید آمریکایی می باشد. ولی برای شروع بهتر است از پرورش بلدرچین معمولی کارتان را آغاز کنید.

تخم بلدرچین

هزینه پرورش بلدرچین تخمگذار

برای ایجاد مزرعه بلدرچین تخمگذار خوراکی هزینه ها به 6 بخش تقسیم می شود.

* هزینه های زمین، ساختمان و ابنیه (خرید و ساخت و یا رهن و اجاره)

* هزینه های تاسیسات (هیتر گرمایشی ، کولر، فن ، نور و روشنایی و … )

* هزینه تجهیزات و لوازم پرورش بلدرچین (قفس، آبخوری، دانخوری و…)

* هزینه خرید بلدرچین تخمگذار

* هزینه های جاری روزانه مثل خرید دان بلدرچین، دارو و درمان، کارگری ، آب، برق ،گاز، حمل و نقل و

* هزینه های مارکتینگ (بسته بندی، لیبل ، تبلیغات و بازاریابی و …)

فضای مورد نیاز پرورش بلدرچین تخمگذار

مکان پرورش بلدرچین تخمگذار باید تا حد امکان ساکت باشد چون هر گونه سر و صدای بلند باعث ایحاد استرس در بلدرچین ها شده و در تخمگذاری آنها تاثیر بدی می گذارد. مکان مورد نظر باید دارای سیستم تهویه، سیستم نور رسانی، سیستم گرمایشی و سرمایشی و سیستم تامین رطوبت باشد.

بلدرچین ها باید مدام هوای تازه تنفس کنند، محیط آنها باید ۱۷ ساعت روشن باشد تا زود تر به بلوغ جنسی رسیده و تخمگذاری آنها شروع شود. دمای محیط باید بین ۲۱ الی ۲۴ درجه باشد. و رطوبت کافی در محیط وجود داشته باشد. در محیط سالن باید یک دماسنج دیجیتال وجود داشته باشد .

مکان پرورش بلدرچین تخمگذار را طوری طراحی کنید که راه برای ورود حشرات موذی و سایر جوندگان وجود نداشته باشد. قسمت اعظمی از بیماری ها توسط این جانداران به پرنده ها منتقل می شود.
برای بلدرچین ها قفس مکانیزه تهیه کنید، چون فرایند غذا دهی، آب دهی و برداشت تخم از بلدرچین ها را بسیار راحت خواهد کرد. قفس ها باید فلزی ، محکم و ضد زنگ باشد. از قفس های پلاستیکی استفاده نکنید چون باعث انتقال بیماری های قارچی میشود. شرکت های مختلفی اقدام به تولید و فروش قفس های مخصوص تخمگذاری بلدرچین نموده اند، شما باید از شرکتی این قفس ها را تهیه نمایید که دارای قدمت بالایی بوده و از لحاظ خدمات پس از فروش نیز اطمینان خاطر داشته باشید.
در قفس های مکانیزه محل مخصوصی جهت آب دهی و دان دهی به بلدرچین ها وجود دارد. و برای برداشت تخم ها سبد های مخصوصی تعبیه شده که کار برداشت تخم را بسیار راحت می کند. هم چنین مکان مخصوصی جهت جمع آوری فضولات در آن وجود دارد.

رعایت بهداشت محیط سالن پرورش بلدرچین تخمگذار

برای رعایت بهداشت محیط موارد زیر باید انجام شود:

– شستشوی هفتگی یا ماهانه قفس ها

– پاکسازی روزانه فضولات

– شستشوی روزانه دان خوری

– سیستم تهویه ۲۴ ساعته

– جلوگیری از ورود حشرات موذی

– جارو کردن روزانه کف سالن

– خرید دان بلدرچین از مراکز معتبر

– استفاده از آب تمیز و سالم

– ضد عفونی هوای سالن با استفاده اسپری یا مه خشک

اگر بهداشت رعایت شود، احتمال بیمار شدن بلدرچین ها نیز خیلی کم خواهد شد، برای پیشگیری از بیماریها می توانید از واکسن های مایع استفاده کنید. بهترین کار این است که واکسن ها را در آب آشامیدنی آنها برزید.

راهکارهایی برای افزایش تخم گذاری بلدرچین ها :

بلدرچین ها در ۵۰ روزگی آماده تخم گذاری می شوند و برای تخم گذاری نیاز به جنس نر ندارند. این پرنده ها بسیار به نور و دما حساس می باشد، هر گونه تغییر در دما و ساعات نور سانی باعث کاهش میزان تخم گذاری در آنها میشود. ساعت نورسانی را هیچ گاه تغییر ندهید و میانگین ساعات روشنایی سالن بین ۱۶ تا ۱۸ ساعت باشد.

فصل تخم گذاری بلدرچین از بهار شروع میشود و تا اواسط پاییز ادامه دارد و در فصل زمستان به دلیل کوتاه شدن روزها میزان تخم گذاری این پرنده نیز کاهش می یابد.

بهترین زمان تخم گذاری بلدرچین ها ۲ تا ۵ ماهگی می باشد و پس از رسیدن به سن ۵ ماهگی دچار تولک (ریزش پرها و رویش مجدد پرهای جدید) شده و تا سه هفته از تخم گذاری خبری نخواهد بود.
استرس بر میزان تخم گذاری بلدرچین ها تاثیر دارد، از ایجاد هر گونه سر و صدای بلند و رفت و آمد های مداوم خودداری کنید.

قفس پرورش بلدرچین

فضا و شرایط مورد نیاز برای شروع

برای شروع به پرورار کردن بلدرچین ها شما دو روش در پیش دارید:
– روش اول: تخم بلدرچین خریداری کرده و با استفاده از دستگاه های جوجه کشی بلدرچین از آنها جوجه کشی کنید و جوجه ها را پروار کنید و به بازار عرضه کنید.
– روش دوم: جوجه بلدرچین چند روزه خریداری کرده و در یک فضای سربسته اقدام به پرورش آن ها نمایید.

برای پرورش بلدرچین گوشتی حدود ۲۰۰۰ بلدرچین به ۵۰ متر مکان نیاز دارید، مکان مورد نظر باید دارای سیستم تهویه، سیستم گرمایشی و سرمایشی و سیستم نور دهی و سیستم تامین رطوبت باشد. چون در صورت تغییر دما و رطوبت بلدرچین ها بیمار خواهند شد. برای سیستم تهویه می توانید از یک فن صنعتی ارزان و برای سیستم گرمایشی از یک هیتر ارزان صنعتی و برای سیستم سرمایشی سالن از یک کولر صنعتی استفاده کنید. و برای سیستم نور دهی نیز از چندین لامپ led کم مصرف می توانید استفاده کنید. برای تامین رطوبت داخل سالن می توانید از مه پاش های استاندارد و با کیفیت استفاده کنید.

بهتر است مکان مورد نظر خارج از شهر باشد، چون هم کسی از بوی نامطبوع بلدرچین ها اذیت نمی شود و هم خود بلدرچین ها آرامش خواهند داشت چون بلدرچین ها به سر و صدای زیاد حساس هستند.
به ازای هر ۳۰ بلدرچین یک دانخوری و یک آبخوری قرار دهید.

بیماری ها و خطرات تهدید کننده بلدرچین گوشتی

بلدرچین ها در مقایسه با سایر پرندگان از مقاومت بالایی در برابر بیماری ها برخوردار است. ولی این بدین معنی نیست که این پرنده را به حال خود را رها کنید. رعایت موارد بهداشتی، ضد عفونی منظم محیط و پرندگان، پاکسازی مداوم فضولات، سیستم تهویه مناسب از عوامل بسیار موثری هستند که از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.
با این حال توصیه می کنیم حتما بلدرچین ها را واکسینه کنید، از یک دامپزشک با تجربه جهت تامین واکسن ها کمک بگیرید، روش های واکسیناسیون آنها نیز به سه روش انجام میشود: مخلوط کردن واکسن در آب، اسپری و تزریق عضلانی. که روش اول مناسب می باشد.
جوجه ها به دلیل سیستم دفاعی ضعیفی که دارند بیشتر خطر ابتلا به بیماری را دارند. از جوجه ها بیشتر مواظبت کنید، محیط آنها را همواره تمیز نگه دارید و هر گونه اشیای الوده را از دسترس آنها خارج کنید.

بلدرچین

http://amlakvarna.irبیشترین بیماری هایی که یک بلدرچین ممکن است مبتلا شود، عبارتند از :

انفولانزا

– نیوکاسل

– مارک

– تاول کف پا

– سالمونا

– برونشیت

#منبع املاک وارنا

#پرورش بلدرچین

#همه چیز راجب پرورش بلدرچین