همه چیز درباره راه اندازی مرغداری

همه چیز درباره راه اندازی مرغداری

همه چیز درباره راه اندازی مرغداری

با تمامی مراحل تاسیس یک مرغداری به طور کامل اشنا شوید

قطعا شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید، رویای راه اندازی یک کسب و کار موفق و پردرآمد را در ذهن دارید اما باید با مطالعه و کسب اطلاعات لازم در خصوص طرح پیشنهادی خود نسبت به ساخت و راه اندازی آن اقدام کنید. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی مراحل ساخت و تاسیس یک مرغداری پیشرفه بپردازیم و شما را با ریز و بم این حرفه بسیار زیبا و پرسود آشنا سازیم، لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

راه اندازی مرغداری

قبل از شروع، نیاز است بدانید که:

ما ایرانی ها به خوردن گوشت مرغ عادت بسیار زیادی داریم و حتی امروزه نیز با افزایش قیمت مرغ همچنان درخواست های بسیار زیادی به مرغداران جهت تهیه وتوزیع مرغ به تمامی مناطق کشور صادر می شود. یکی دیگر از مزایای شروع این طرح، اشباع نبودن بازار کار است، پس با کمی مطالعه و دقت در این حوزه می توانید به عملکرد بسیار مناسبی دست یابی پیدا کنید.

چرا مرغداری یک کسب و کار پر سود و به صرفه است؟

یک دلیل موفق در شروع این کسب و کار را در مطلب فوق برای شما بیان نمودیم. از آن جایی که امروزه بسیاری از افراد در خصوص گوشت قرمز اطلاعات نامناسبی را در خصوص سلامتی خود دریافت نموده اند، گوشت مرغ را به عنوان یک جایگزین بسیار مناسب برای گوشت قرمز می دانند. جوجه ها به سرعت در طی یک دوره معین کوتاه مدت رشد نموده و این موضوع موجب افزایش سوددهی  در بازار کار است. همچنین اگر به منوی رستوران ها، کافی شاپ ها و… توجه کنید، شاهد تنوع بسیار زیادی از غذا می باشید که از مرغ به عنوان مواد تشکیل دهنده آن استفاده شده است. ما در اینجا هستیم تا شما را با برخی از رمز و راز های این حرفه اشنا سازیم و مسیری بسیار درست و هموار را در اختیار شما قرار دهیم.

هدف از تاسیس و راه اندازی مرغداری شما چیست؟

پس از آنکه وارد این عرصه شدید و به تاسیس مرغداری خود پرداختید، باید توجه منطقه و نیاز سایر افراد را به عنوان یک مرغدار کاملا رصد کنید، شما می توانید در مرغداری خود فروش: جوجه ها، تخم مرغ، گوشت مرغ، خوراک مرغ، انواع کود، فرآورده های تخم مرغ و گوشت و… بپردازید.

 

به سرمایه خود نگاه کنید:

اولین قدم برای تاسیس یک مرغداری انتخاب مزرعه مناسب، طبق در اختیار داشتن بودجه شما است، به طور تقریبی می توانید الگوی زیر را سرلوحه کار خود قرار دهید.

 یک مزرعه کوچک نیاز به سرمایه حدود 60 تا 90 میلیون تومان دارد.

 یک مزرعه متوسطه نیاز به سرمایه در حدود 160 تا 400 میلیون تومان دارد.

یک مزرعه بزرگ نیاز به سرمایه در حدود 800 میلیون تومان و بیشتر دارد.

 

4- مزرعه شما در کجا قرار دارد؟

سوالاتی که در قبل از خرید زمین باید از خودتان بپرسید!

1 – آیا زمین مورد نظر از تمامی لحاظ برای شروع فعالیت من، مقرون به صرفه است یا خیر؟

2 – آیا محل تاسیس کارخانه من در نزدیکی محل فروش و بازار کار است یا خیر؟ اگر نباشد، هزینه انتقال فرآورده های مرغ دارای هزینه است؟

 

3- آیا بوی بد و نامطبوعی که از مزرعه خارج می شود می تواند باعث آزار و اذیت همسایگان شود؟

4- ایا منطقه از لحاظ سرقت و یا وجود حیوانات وحشی امن است؟

5 – آیا در اطراف محل تاسیس مزرعه، مزرعه دیگری در حال فعالیت است؟ توجه داشته باشید که برای جلوگیری از انتقال بیماری، باید فاصله مزارع پرورش طیور حداقل بالای 3 کیلومتر باشد.

 

6- ممکن است شما به جای خرید یک مزرعه بسیار بزرگ و پر هزینه، بخواهید مزرعه خود را در حیتط خانه خود احداث کنید، در این صورت باید به بوی بد مرغ و تخم مرغ که در حیاط شما خواهد بود توجه کنید، این فعالیت ممکن است باعث ایجاد مزاحمت برای همسایگان شما بشود.

 

مرغداری من باید دارای چه تاسیساتی باشد؟

تجهیزات و امکانات همواره حرف اول را پس از تهیه یک مکان می زنند، شما همواره باید به تهیه مواردی مانند:آبخوری، دانخوری، دستگاه مادر مصنوعی، وسایل گرم کننده، دماسنج،رطوبت سنج،تایمر،آشیانه تخم گذاری،فیدرها،لانه ها،پوشال،سیستم روشنایی،سیستم دفع زباله،سینی تخم مرغ،بخاری یا برودر و قفس توجه ویژه ای داشته باشید و نسبت به تهیه تک تک آن ها اقدام فرمایید.

 

چه افرادی را باید در مزرعه مرغداری خود استخدام کنیم؟

فرقی نمی کند که که مزرعه شما چقدر بزرگ و یا چقدر کوچک باشد، راه اندازی این پروژه به تنهایی قابل اجرا نیست و نیاز به یک فعالیت دائمی و مستمر در این زمینه خواهد بود. افرادی که باید در حرفه خود آن ها را استخدام کنید، عبارتند از:

مدیر و حسابدار:

از وظایف اصلی مدیر مجموعه می توان به مدیریت روزانه و حرفه ای کسب و کار و مرغذاری شما اشاره نمود. محاسبه و مدیریت هزینه ها، فروش و سود کلی نیز بر عهده حسابدار مجموعه است.

کارگر در مزرعه:

این افراد وظیفه کنترل و نگهداری از وضعیت جوجه ها، زمان تغذیه، رشد و نظافت را بر عهده دارند.

نگهبان:

نگهبان از افراد بسیار مهمی است که وظیفه آن حفظ اموال و تجهیزات موجود در مزرعه است. او وظیفه دارد در قبال جوجه ها، مرغ ها، تجهیزات و سایر موارد دیگر دقت کافی و لازم را به خرج دهد.

بازاریاب:

بازاریاب ها افرادی هستند که بازار کار را برای مجموعه شما فراهم می کنند و عملا آن ها به کمک دانش خود و به کارگیری برخی از فنون بازار، نسبت به فروش محصولات مزرعه شما گامی اساسی و بزرگ بر می دارند. البته در کنار فروش حضوری می توانید فروش آنلاین را نیز به راه بیاندازید، با طراحی وب سایت و یا تبلیغ در های اجتماعی و یا آفلاین با آگهی، تبلیغات خیابانی مانند فروشگاه­ها و…. می توانید فعالیت کاری خود را گسترش بدهید.

استفاده از واکسن و بررسی سلامت جوجه ها:

در حالت عادی جوجه های شما به مرور زمان بزرگ و بزرگ تر خواهند شد و در این بین مشکلات و مریضی های بسیار زیادی می تواند دامن گیر آن ها شود، بهتر است در این فرصت با یک دامپزشک بسیار کاربلد و مورد اعتماد مشورتی داشته باشید تا از بروز بیماری های گله ای و بدتر از آن که می تواند منجر به بیماری در افراد شود، جلوگیری کنید.

 

به یاد داشته باشید که سلامتی جوجه ها، طراوت تخم مرغ و گوشت همواره از اصلی ترین مسائلی می باشد که افراد به آن دقت لازم را خواهند داشت و در کنار این موارد نیز قیمت همواره یکی از اصلی ترین فاکتور های رقابتی به شمار می رود. شروع یک مرغداری نیاز به برخی از تعهدات مالی دارد، اما هنگامی که کسب و کار شما شروع به سودآوری می کند، شما خوشحال خواهید شد که توانسته اید  آن را به طور صحیح و کامل انجام دهید!

جمع بندی:

در این مقاله به سیر تا پیاز تاسیس و راه اندازی مرغداری پرداختیم و نکات بسیار قابل توجه ای را برای شما بیان کردیم تا با بهره گیری از آن ها بتوانید نسبت به راه اندازی این تجارت بسیار پر سود گام محکم و استواری را بردارید. اگر در ذهن شما ابهاماتی در شروع به کار وجود دارد، می توانید با ما تماس بگیرید و از تجربیات کاری ما استفاده کنید. 

 

(    املاک ورامین    )