سوله سازی/سوله چیست؟/آشنایی با انواع  سوله

سوله سازی/سوله چیست؟/آشنایی با انواع سوله

ساخت سوله

سوله سازه های فلزیست که با سقف شیبدار برحسب محاسبات فنی خاص به اشکال مختلف تولید می شود.  سوله ها برحسب نوع کاربرد، ابعاد متفاوتی دارند. از این سازه ها در پوشش دهانه های بزرگ و در ساختمان های صنعتی و کشاورزی مثل کارخانه ها، انبارها، آشیانه های هواپیما، تعمیرگاه ها، سالن های ورزشی، پارکینگ ها، مرغداری ها، دامداری ها، فروشگاه ها و موارد دیگر استفاده می شود. نکته ی مهم جهت مقرون به صرفه بودن و قیمت سوله در ساخت سوله این است که باید نسبت به نوع کاربرد و ابعاد بسیار دقت نمود.

در ساخت سوله صنعتی  و ساخت سالن های صنعتی از قطعاتی با ابعاد متغیر استفاده می شود که وزن و ابعاد این قطعات با توجه به نوع کاربری هر واحد صنعتی تغییر می یابد که مهمترین آن هاعبارتند از: موقعیت مکان مورد نظر جهت سوله سازی از نظر سرعت وزش باد و نیز بیشترین میزان بارش برف، ارتفاع ستونها، دهانه سالن و در صورت لزوم ساخت جرثقیل سقفی .

سوله ساختمان فولادی پیش ساخته ایست که در سراسر جهان بیشترین کاربرد را داشته و در بیش از 90 % انبارها، ورزشگاه ها، صنایع، سالن های دام و … کاربرد دارد و براساس ابعاد دهانه، ارتفاع، طول و میزان تحمل بار برف و باد منطقه در زمان طراحی به اشکال گوناگونی تغییر می یابد. مهمترین اصل جهت اقتصادی کردن هر سفارش، اطلاع از میزان واقعی ابعاد مذکور و پیش بینی موارد مورد نیاز است. بهترین محاسبات هم بدون نیاز به رعایت کیفیت جوشکاری ، زنگ زدایی و رنگ آمیزی علمی یا کارگذاری صحیح اجزا، استفاده از پیچ و مهره و سایر اتصالات استاندارد، فاقد کارآیی و استحکام لازم خواهند بود.

چند نکته مهم در ساخت و نگهداری سوله

  • پوشش سقف
  • بررسی و اندازه گیری میزان مقاومت خاک 
  • در نظرگرفتن بار دینامیکی جرثقیل سقفی هنگام ساخت 
  • طول سوله 
  • جهت و سرعت وزش باد 
  • میزان بارش برف
  • نیروی زلزله
  • رنگ آمیزی با قلمو مناسب نیست قطعا اگر با پیستوله رنگ آمیزی شود، بهتر است

چند نوع سوله داریم انواع سوله را نام ببرید؟

انواع مختلف سوله چند دسته تقسیم میشوند که در اینجا نام میبریم:

  -سوله های یک دهانه که به صورت ۸۸

  -سوله های چند دهانه با ستونه مشترک به صورت ۸۸ یا ۸۸۸ یا  ۸۸۸۸

  -سوله های چند ضلعی

-سوله دو دهانه به صورت ۸

-سوله قوسی

#منبع املاک وارنا

#سوله سازی چیست

#سوله های صنعتی