همه چیز درباره پرورش ماهی قزل آلا و بررسی مزایا و معایب آن

همه چیز درباره پرورش ماهی قزل آلا و بررسی مزایا و معایب آن

همه چیز درباره پرورش ماهی قزل آلا و بررسی مزایا و معایب آن

پرورش ماهی قزل آلا نیز همانند سایر حرفه ها و تجارت های دیگر نیازی به ارائه مدرک تحصیلی معتبری نمی باشد و هرکس می تواند بر اساس علاقه و توانایی خود و کسب اطلاعات لازم، وارد این عرصه شود.

 

در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان به طور تمام و کمال به بررسی مزایا و معایب پرورش ماهی بپردازیم و از صفر تا صد آن را بررسی کنیم، لذا در صورتی که تصمیم به ایجاد این کسب و کار گرفته اید، با ما همراه باشید تا اطلاعات سودمندی را در این خصوص به دست آورید.

 

تحصیلات مورد نیاز و نحوه ورود به شغل پرورش ماهی:

همان طور که در مطلب فوق به آن اشاره کردیم، برای راه اندازی این کسب و کار صرفا شما نیاز به مدرک تحصیلی ندارید و بدون ارائه آن ینز می توانید شروع به کار کنید.

اما همواره تحصیل در این زمینه می تواند گره گشای برخی از مشکلات شما باشد. فارغ التحصیلان رشته مهندسی منابع طبیعی – شیلات و به خصوص گرایش تکثیر و پرورش آبزیان می توانند وارد این حرفه شوند و کسب و کار خود را آغاز کنند.

بررسی میزان سرمایه اولیه برای راه‌ اندازی کسب ‌و کار چقدر است؟

برخی از افراد سعی دارند حین شروع کار بسیار پرقدرت و مقتدر ظاهر شوند، اما پس از مدتی متاسفانه به دلیل برخی از بلند پروازی ها دچار ورشکستگی می شوند.

برای شروع به احداث یک حوضچه پرورش ماهی قزل آلا ابتدا باید اطلاعات بسیار کاملی را کسب کنید و یا از فردی باتجربه و کاربلد به صورت دائمی و مستمر مشورت بگیرید.

نکته:

اصولا ماهیان موجوداتی هستند که به مکان بسیار کمی برای ادامه حیات خود نیاز دارند و به همین دلیل شما می توانید از یک حوضچه 100 متری هم شروع کنید! (هر ماهی کمتر از ۲/۰ متر مربع زمین برای رشد نیاز دارد.)

 

با این اوضاف اگر قصد تهیه و راه اندازی یک حوضچه را دارید، باید خدمتتان عرض کنیم که هزینه راه اندازی یک حوضچه پرورش ماهی قزل آلا به سرمایه‌ای در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان نیاز دارد.

 

که 70 الی 80 میلیون از این مقدار صرف تهیه و ساخت ساختمان اداری، انبار آذوقه، اتاقک نگهبانی، ساخت استخرها و کانال‌ های ورودی و خروجی آب به مزرعه و نصب تجهیزات فنی مزرعه می شود.

 

ساخت استخر پرورش ماهی به چه صورت است؟

مزارع پرورش ماهی به طور معمول از سه استخر زیر تشکیل شده اند:

1 – استخر‌های 1 x 10 برای نگهداری بچه ماهی‌ های یک تا سه گرمی

2 – استخر‌های  2.5 x 20برای نگهداری ماهیان پیش‌پرواری

3- استخر های 3 x 30  برای نگهداری ماهیان پرواری

 

نکته:

لطفا توجه داشته باشید که برای رفع کمبود منابع آبی و همچنین شرایط اضطراری نیاز به نصب پمپ های برگشتی و تجهیزات آن دارید که این عمل می تواند حدود 5 الی 7 میلیون تومان برای شما هزینه داشته باشد.

 

نکات لازمی که باید قبل از احداث حوضچه پرورش ماهی قزل آلا به آن توجه کنید:

بررسی موقعیت مکانی  محل احداث پروژه، استفاده از طراحی استخرهای پرورش به شیوه مدار بسته، استفاده از آب برگشتی تا حداکثر ممکن، استفاده از حداقل مصرف انرژی، هوادهی قبل از ورود آب به استخر، جلوگیری از ریز شده مواد جامد معلق در استخرها، جداسازی آب غلیظ و رقیق در خروجی هر استخر، استفاده از فیلتراسیون چند مرحله ای، نزدیکی مزرعه پرورش ماهی به بازارهای مصرف و استفاده از آب چاه و دوری از آلودگی ها و استرس های رودخانه ای از عوامل بسیار مهم و ضروری ای م باشند که قبل از احداث حوضچه پرورش ماهی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

پرورش ماهی قزل

فراهم سازی بستری بسیار مناسب در جهت رشد ماهی قزل آلا:

ماهی قزل آلا از ماهیان بسیار حساسی می باشد که به منظور پرورش آن باید شرایط را طوری رقم زد تا بستری مناسب برای تولید مثل و ادامه حیاط آن ها مهیا شود. معملا این ماهیان در بستر شنی و آب های سرد و سرشار از اکسیژن عملیات جفت گیری و در نهایت تخم ریزی را انجام می دهند. در صورتی که دمای آب به 5 درجه کامل برسد، تخم آن ها پس از 82 روز و در دمای 10 درجه پس از 41 روز کامل می شود.

تغذیه ماهی قزل آلا به چه صورت است؟

مبحث تغذیه و نگهداری از ماهیان همواره از موارد بسیار مهمی به شمار می رود که نیاز به بررسی های مداوم و عملکرد های کاملا متفاتی دارد. شما در نظر داشته باشید که اگر بهترین مزرعه را ساخته باشید و بهترین بچه ماهی ها را نیز در آن ها رها سازی کرده باشید تا مدیریت صحیح و اصولی تغذیه آن ها را رعایت نکنید متاسفانه به آن بازدهی مناسب نخواهید رسید.

رعایت نکات زیر می تواند یاری گر شما در این امر به خصوص باشد.

  • از پالت های چوبی برای قرار گیری پاکت های غذا استفاده کنید.
  • تهویه انبار را حتما انجام دهید.
  • در هنگام خرید غذا، حتما به تاریخ تولید و مصرف آن توجه ویژه ای داشته باشید و آن ها را در مکانی خنک و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  • از مکمل های معدنی و ویتامینی حتما در برنامه غذایی ماهیان خود استفاده کنید.
  • مقدار دقیق غذای روزانه ماهیان را بر اساس میانگین وزنی، تعداد ماهیان و دمای آب مشخص کنید.

بررسی شرایط آب و  نحوه اثر گذاری آن در پرورش ماهی :

الف) بررسی دمای آب:

دمای آب همواره به عنوان یکی از اصلی ترین الزامات پرورش ماهیان آبزی به شمار می رود، که در این بین دمای مناسب برای پرورش ماهی قزل آلا به 15 درجه سانتی گراد می رسد. توجه داشته باشید که در دماهای پایین موجب کمبود رشد و در دماهای بالا شاهد تلفات خواهیم بود، لذا همواره به این مسئله نگاه ویژه ای داشته باشید تا بتوانید از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید.

ب) بررسی PH آب:

شرایط رشد ماهی قزل آلا به گونه ای است که PH آب مصرفی باید در حدود 6.8 الی 8.4  باشد.

ج) اکسیژن محلول:

اکسیژن محلول نیز یکی دیگر از موارد بسیار مهم و ضروری در پرورش ماهی قزل آلا به شمار می رود که به عوامل بسیار مختلفی نظیر ارتفاع، دما، شوری و… بستکی خواهد داشت. اما در حالت کلی به هیچ وجه مقدار اکسیژن محلول در آب نیابد کمتر از 5 میلیگرم در لیتر باشد.

د) بررسی شوری اب:

شوری به میزان ۱۰ PPM برای ماهی قزل آلا بسیار مناسب است، گرچه این ماهی می تواند تا شوری ۳۰ PPM را نیز تحمل کند.

جمع بندی:

در این مقاله به بررسی برخی از مهم ترین موارد در خصوص راه اندازی حوضچه پرورش ماهی پرداختیم و متوجه شدیم نیاز آنچنانی به سرمایه گذاری و همچنین احداث یک استخر بزرگ نمی باشد،

در ضمن حتما توجه داشته باشید که مشورت از یک فرد خبره و ماهر می تواند باعث جلوگیری از بروز مشکلات و عوارض جدی در حوضچه شما شود.

حتما به نکات تغذیه ای توجه داشته باشید و قوانین مربوط به آن ها را به خوبی رعایت کنید تا به سوددهی نسبتا قابل قبولی برسید.